CTS i EPICS – moduły automatyzujące montaż i kontrolę jakości w produkcji amortyzatorów samochodowych

pol Artykuł w języku polskim DOI: 10.14313/PAR_255/107

wyślij Robert Tomasiewicz ELPLC S.A., ul. Rozwojowa 28, 33-100 Tarnów

Pobierz Artykuł

Streszczenie

Rozwiązania proponowane przez kompetentnego producenta maszyn i linii, powinny być nie tylko ekonomicznie i technicznie uzasadnione ale również uniwersalne (łatwe przezbrojenie), modułowe (możliwość rozbudowy) oraz skalowalne (szybkie dostosowanie do dynamicznych potrzeb fabryki). Powstają w ten sposób innowacje odpowiadające na potrzeby klienta – redukcja przestrzeni potrzebnej na produkcję, skrócenie czasu cyklu, zwiększenie dokładności pomiaru itp. Publikacja zawiera rezultaty prac ELPLC S.A. nad projektem badawczo-rozwojowym nr POIR.01.01.01-00-1029/17-00 „Opracowanie i demonstracja modułowej linii technologicznej do montażu i testowania amortyzatorów samochodowych”. Podano kilka ogólnych informacji na temat prowadzenia projektów automatyzacji produkcji i niektórych kierunków innowacji. Opisano przykłady konkretnych modułów, jakie powstały w ramach projektu na czele z EPICS i CTS, dostosowanych do potrzeb branży samochodowej.

Słowa kluczowe

amortyzatory samochodowe, automatyczna kontrola jakości, automatyzacja produkcji, linia montażowa, testowanie amortyzatorów

CTS and EPICS – Modules for Automating the Assembly and Quality Control in the Production of Automotive Dampers

Abstract

Solutions proposed by a competent manufacturer of machines and lines should not only be economically and technically reasonable but also universal (easy retooling), modular (expandable) and scalable (quick adaptation to the dynamic needs of the factory). This creates innovations that respond to the customer’s needs – reducing the space needed for production, shortening the cycle time, increasing measurement accuracy, etc. The publication is based on the results of ELPLC S.A.’s work on R&D project no. POIR.01.01.01-00-1029/17-00 “Development and demonstration of a modular technological line for the assembly and testing of automotive dampers”. Some general information on the implementation of production automation projects and some directions of innovation are provided. Examples of specific modules developed within the project, led by EPICS and CTS, adapted to the needs of the automotive industry, are described. The work on the project was carried out by ELPLC S.A. according to plan, in the period from July 1, 2018 to January 29, 2021. As a result of these work, a detailed concept, design, and assembly line for dampers was created and tested, consisting the modules described in this article. The project received funding under the Innovative Development Program 2014–2020.

Keywords

assembly line, automatic quality control, automotive dampers, dampers testing, production automation

Bibliografia

  1. Brenning G., Weber R., Skuteczne zwiększanie efektywności energetycznej w technice napędowej, WP040007PL, Eaton, Marzec 2021.
  2. Szymczyk J., Podręcznik do samooceny zużycia energii dla małych i średnich przedsiębiorstw, KAPE. 2020, ISBN: 978-83-932908-1-9.
  3. Liszka Sz., Zieliński T., Energooszczędne silniki elektryczne niskiego napięcia, FEWE, Katowice 2009.
  4. Rozporządzenie (UE) 2019/1781 w sprawie silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji.
  5. Żabicki D., Juszczyk B., Ekomaszyny (2) – energooszczędna technika napędowa, elplc.com.
  6. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ 1981.
  7. Garbacik A., Studium projektowania układów hydraulicznych, Ossolineum 1997.
  8. Żabicki D., Dlaczego warto zautomatyzować proces kontroli jakości?, elplc.com.
  9. Żabicki D., Jak wybrać dostawcę automatyki, elplc.com.
  10. Rihar L., Žužek T., Kušar J., How to successfully introduce concurrent engineering into new product development?, “Concurrent Engineering”, Vol. 29, No. 2, 2020, 87–101, DOI: 10.1177/1063293X20967929.
  11. Nag Kumar M., Significance of concurrent engineering methods used in automotive industries, “International Journal of Scientific Research in Engineering and Management”, Vol. 7, No. 3, 2023, DOI: 10.55041/IJSREM18461.