Properties of Eccentric Elliptical Gearing

eng Artykuł w języku angielskim DOI: 10.14313/PAR_220/17

wyślij Silvia Medvecká-Beňová Technical University of Košice, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Construction, Automotive and Transport Engineering, Letná 9 Street, Košice, Slovakia

Pobierz Artykuł

Abstract

Gearing was designed to meet continuous change of gear ratio during one rotation. The gearing consists of two identical gears and the basic shape of the gear wheel is formed by an ellipse. Wheels are designed for only one direction of rotation and the center of rotation is one of the foci of ellipse. Such designed and manufactured elliptical gearing was subjected to the tests and meets all the requirements that were imposed on the gear. This paper deals with properties of gear with variable transmission. Properties of this gearing are different from the properties of standard circular gears.

Keywords

continuously variable gear ratio, ellipse, gear

Eliptyczne koła zębate i ich właściwości

Streszczenie

Na podstawie specyficznych wymagań została zaprojektowana przekładnia, która podczas jednego obrotu wału napędzającego umożliwia ciągłą zmianę przełożenia. Przekładnię tworzą dwa identyczne koła zębate. Podstawowy kształt koła jest elipsą. Jedno z ognisk jest środkiem obrotu. Koła są zaprojektowane tylko do obracania się w jednym kierunku. Aktywne i pasywne ewolwenty profilów zębów zostały utworzone niezależnie na podstawie odpowiednich fragmentów ewolut eliptycznego koła. Tak zaprojektowane i opracowane przekładnie zębate z kołami eliptycznymi zostały poddane testom – spełniły wszystkie wymogi, które im postawiono. W przypadku przekładni z kołami zębatymi o kształcie eliptycznymi, w przeciwieństwie do przekładni z kołami zębatymi okrągłymi, wartość siły międzyzębnej znacząco zmienia się podczas jednego obrotu koła, co wpływa na różne obciążenie poszczególnych par zębów.

Słowa kluczowe

elipsa, koło zębate, przełożenie w sposób ciągły

Bibliografia

  1. Bair B.-W., Computerized tooth profile generation of elliptical gears manufactured by shaper cutters, „Journal of Materials Processing Technology“, Vol. 122, Issues 2–3, 2002, 139–147, DOI: 10.1016/S0924-0136(01)01242-0.
  2. Brosz M., Bucha J., Míšaný J., Bošanský M., Possibility of using dynamic analysis in the gears desig, „Proceedings: 8th International Symposium about Machine and Industrial Design in Mechanical Engineering“. Balatonfüred, Hungary, 12–15 June 2014, University of Novi Sad, 2014, 177–180.
  3. Czech P., Wojnar G., Warczek J., Diagnozowanie uszkodzeń wtryskiwaczy w silnikach spalinowych pojazdów przy użyciu analizy bispektrum i radialnych sieci neuronowych, „Logistyka“ No. 3, 2014, 1181–1187.
  4. Femandez del Rincon A., Viadero F., et al, A model for the study of meshing stiffness in spur gear transmissions, „Mechanism and Machine Theory“. Vol. 61, 2013, 30–58, DOI: 10.1016/j.mechmachtheory.2012.10.008.
  5. Medvecká-Beňová S., Vojtková J., Aplication of asymetric profile in gearing in gearings with eccentric gears, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej“. Vol. 85, No. 1925, 2014, 89–93.
  6. Medvecká-Beňová S., Vojtková J., Tooth deformation transfer with variable gear ratio. „Transactions of the Universities of Košice“, 2/2011, 73–76.
  7. Neupauerová S., Tomagová M., Vojtková J., Ozubený prevod s premenlivým prevodovým pomerom – vytvorenie modelu na základe vyrobeného súkolesia, „46. Medzinárodní konference kateder částí a mechanizmov strojů“, Liberec, 2005.
  8. Sapieta M., Dekýš V., Pastorek P., Using of activ thermography and lock-in method with ultrasound exication for detection of material defect, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej“, Vol. 84, no. 1907, 2014, 119–124.
  9. Tomagová M., Medvecká–Beňová S., Vojtková J., Ozubený prevod s plynulou, pravidelne sa opakujúcou zmenou prevodového pomeru, „TriboTechnika“, Vol. 3, No. 2, 2010, 36–37.