Manewry wykonywane przez samolot podczas omijania ruchomej przeszkody dla wybranych scenariuszy

pol Artykuł w języku polskim DOI: 10.14313/PAR_216/19

wyślij Jerzy Graffstein Instytut Lotnictwa, Warszawa

Pobierz Artykuł

Streszczenie

W pracy zostały przedstawione zależności między zmiennymi opisującymi relacje zachodzące między samolotem a ruchomą przeszkodą. Sformułowano warunki określające możliwość wystąpienia zagrożenia w postaci kolizji. Drugim istotnym celem określenia zmiennych było stworzenie przesłanek do wyboru parametrów manewru antykolizyjnego i położenia samolotu, w którym konieczne jest rozpoczęcie manewru. Przeanalizowano różne scenariusze ruchu samolotu i przeszkody oraz ich wzajemnego usytuowania. Zaproponowano strukturę procesu wyboru parametrów odpowiedniego manewru antykolizyjnego. Rozważania zostały zilustrowane przykładami komputerowej symulacji lotu samolotu w czasie omijania ruchomej przeszkody.

Słowa kluczowe

dynamika lotu, kolizja, procedura, symulacja

Manoeuvres Performed by the Aircraft During Avoidance of a Moving Obstacle for the Selected Scenarios

Abstract

The article presents the relations describing variables between an aircraft and a moving obstacle. Conditions determining the threat of possible collision were formulated. The second important task for determining these variables was to create prerequisites for selection of anti collision manoeuvre and position of the aircraft where the manoeuvre is to be started. Various scenarios of the motion of the aircraft and obstacle as well as their relative positions were analysed. The structure of the process of searching for the parameters of the appropriate anti collision manoeuvre was proposed. Discussion is illustrated by the examples of computer simulations of flight of the aircraft when passing by a moving obstacles.

Keywords

collision avoidance, flight dynamic, numerical simulation

Bibliografia

  1. Ariyur K.B., Lommel P., Enns D.F., Reactive in flight obstacle avoidance via radar feedback, Portland 2005, 2978 2982.
  2. Benayas J.A., Fernández J.L., Sanz R. Diéguez, A.R., The beam-curvature method: a new approach for improving local tealtime obstacle avoidance, “The International Federation of Automatic Control”, 2002.
  3. Blajer W., Graffstein J., Manewr antykolizyjny wykorzystujący teorię ruchu programowego, „Mechanika w lotnictwie”, 2012, 597 613.
  4. Graffstein J., Wpływ charakterystyk obiektu i przebiegu jego ruchu na parametry układu stabilizacji lotu. „Mechanika w lotnictwie”, 2008, 109 126.
  5. Graffstein J., Wpływ wybranych zmiennych stanu na dokładność toru lotu samolotu podczas automatycznie wykonywanego manewru. „Prace Instytutu Lotnictwa”, 202/2009, 51 64.
  6. Graffstein J., Elementy procesu wykrycia zagrożenia kolizją i automatycznie sterowany manewr awaryjny. „Pomiary Automatyka Robotyka”, 2/2012, 383 387.
  7. Graffstein J., Anti-collision system with radar obstacle detector. „Pomiary Automatyka Robotyka”, 2/2013, 171 175.
  8. Lalish E., Morgansen K.A., Tsukamaki T., Decentralized Reactive Collision Avoidance for Multiple Unicycle-Type-Vehicles, “American Control Conference”, 2009, 5055 5061.
  9. Shim D.H., Sastry S., An evasive maneuvering algorithm for UAVs in see-and avoid situations, “American Control Conference”, 2007, 3886 3891.