Zrobotyzowany ciąg technologiczny do montażu i testowania amortyzatorów oraz sprężyn gazowych

pol Artykuł w języku polskim DOI: 10.14313/PAR_256/45

wyślij Robert Tomasiewicz ELPLC S.A., ul. Rozwojowa 28, 33-100 Tarnów

Pobierz Artykuł

Streszczenie

Artykuł opisuje efekty prac nad projektem nr POIR.01.02.00-00-0056/18-00. Celem projektu było opracowanie innowacji produktowej w postaci nowatorskiego ciągu technologicznego do montażu i testowania amortyzatorów oraz sprężyn gazowych, do zastosowania u międzynarodowych producentów komponentów w obszarze Tier 1 w branży automotive. Realizacja projektu zakładała przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowatorskiego, zautomatyzowanego ciągu technologicznego „all-in-one” do montażu i testowania amortyzatorów oraz sprężyn gazowych. Nie bez znaczenia dla przebiegu projektu było dotychczasowe doświadczenie zespołu w realizacji linii do montażu wymienionych komponentów oraz bezpośrednia znajomość potrzeb klientów. To wszystko postanowiono uwzględnić w pracach koncepcyjnych. Cechą o szczególnym znaczeniu jest uniwersalność urządzeń, które umożliwiają jednoczesne napełnianie gazem oraz zamykanie amortyzatorów i sprężyn gazowych, zintegrowane z testerem charakterystyki siły tłumienia. Cecha ta, wynikająca z automatyzacji i robotyzacji procesu w połączeniu z modułowością i systemową kompatybilnością urządzeń, pozwala na dowolne komponowanie ciągu technologicznego, użytkowanie jego potrzebnej aktualnie części lub jego przyszłą rozbudowę. Poszczególne moduły mogą działać autonomicznie lub być obsługiwane przez człowieka, ale mogą być też częścią większej linii technologicznej i pracować w środowisku zautomatyzowanej intralogistyki.

Słowa kluczowe

amortyzatory samochodowe, linia montażowa, roboty autonomiczne, robotyzacja, sprężyny gazowe

Robotic Technological Line for Assembling and Testing Dampers and Gas Springs

Abstract

The article describes the outcomes of work conducted under project no. POIR.01.02.00-00-0056/18-00. The goal of the project was to develop a product innovation in the form of a novel technological line for assembling and testing dampers and gas springs, intended for use by international Tier 1 component manufacturers in the automotive industry. The project involved research and development work aimed at designing an innovative, automated „all-in-one” technological line for assembling and testing dampers and gas springs. A key factor in the project’s execution was the team’s prior experience in building assembly lines for the mentioned components and their direct understanding of customer needs, which were carefully considered during the conceptual design phase. A particularly important feature of the developed solution is the versatility of the devices, which can simultaneously fill and seal dampers and gas springs with gas, integrated with a damping force characteristic tester. This capability, enabled by automation and robotics combined with modularity and system compatibility, allows for flexible configuration of the technological line, the use of only selected modules as needed, or its future expansion. Each module can operate autonomously with manual handling or be part of a larger technological line functioning within an automated intralogistics environment.

Keywords

assembly line, autonomous robot, dampers, gas springs, robotization

Bibliografia

  1. Automotive Shock Absorbers Market Outlook (2023 to 2033), Persistence Market Research, 2023
  2. Global Nitrogen Gas Springs Market, Report 2018.
  3. Gruszka J., Misztal A., Zarządzanie jakością w motoryzacji według standardu IATF 16949:2016 w ujęciu procesowym, „Problemy Jakości”, R. 49, Nr 11, 2017, 4–10, DOI: 10.15199/48.2017.11.1.
  4. VDA 6.3 Audit procesu, wyd. 4. zm., styczeń 2023.
  5. Héder M., From NASA to EU: the evolution of the TRL scale in Public Sector Innovation, “The Innovation Journal”, Vol. 22, No. 2, 2017, 1–23.
  6. Deutsch Ch., Meneghini Ch., Mermut O., Lefort M., Measuring Technology Readiness to improve Innovation Management, 2011.
  7. Nourmohammadi A., Eskandari H., Assembly line design considering line balancing and part feeding, “Assembly Automation”, Vol. 37, No. 1, 2017, 135–143, DOI: 10.1108/AA-09-2016-122.
  8. Miyauchi T., Yamada T., Sugi M., 2-stage design for a hybrid assembly line with humans and robots considering automation difficulty level: case study of the electrical equipment assembly line, “International Journal of Smart Computing and Artificial Intelligence”, Vol. 6, No. 1, 2022, DOI: 10.52731/ijscai.v6.i1.646.
  9. Brevault L., Balesdent M., Defoort S., Preliminary study on launch vehicle design: Applications of multidisciplinary design optimization methodologies, “Concurrent Engineering”, Vol. 26, No. 1, 2017, 93–103, DOI: 10.1177/1063293X17737131.
  10. Gardulski J., Metody badań amortyzatorów samochodów osobowych, „Diagnostyka”, Vol. 3, No. 51, 2009, 93–100.
  11. Lang H.H., A study of the characteristics of automotive hydraulic dampers at high stroking frequencies, The University of Michigan, 1977, DOI: 10.7302/11211.
  12. Czop P., Sawik D., A high-frequency first-principle model of a shock absorber and servohydraulic tester, “Mechanical Systems and Signal Processing”, Vol. 25, No. 6, 2011, 1937–1955, DOI: 10.1016/j.ymssp.2011.01.011.